RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( RPH )
|
Faktor-faktor yang diambil kira untuk menentukan pilihan kaedah pengajaran :
Topik : Berwuduk ( ibadat )
1: Permulaan/Mencungkil Idea
i. Bersoaljawab tentang bahagian air
ii. Menerangkan kegunaan dan kepentingan air
iii. Memperkenalkan tajuk dengan penerangan pendek.
2: Menstruktur/Menstruktur Semula
i. Sumbangsaran tentang bahgian air air
ii. Penerangan tentang kegunaan air
iii. Menerangkan bahagian anggota wuduk
iv. Menerangkan cara-cara mengambil wuduk
3: Aplikasi Idea
i. Memberitahu sebab-sebak berwuduk
ii. Menyenarai anggota-anggota wuduk
iii. Tunjuk cara berwuduk anggota wajib dan sunat
4: Refleksi/Penutup
i. Murid mengetahui anggota wuduk
ii. Murid dapat melakukan wuduk (fardu dan sunat)
iii. Murid membezakan antara anggota fardu dan sunat
Rancangan Pengajaran Harian (RPH )
Mata Pelajaran : Wuduk ( ibadat )
Tarikh : 23 April 2012 (selasa)
Kelas : 1 Amanah
Masa : 9.00 - 9.00pagi (30 minit)
Bil.Pelajar : 30 orang
Tajuk : Wuduk ( perkara fardu dan sunat )
Objektif pembelajaran :
i. Murid dapat mengambil wuduk dengan betul dan sempurna
Hasil pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat;
Pengetahuan Sedia Ada :
i. Murid telah mengenal anggota wuduk
ii. Murid telah biasa melakukan amalan berwuduk
Konsep :
i. Menghargai pemberian Allah iaitu air
ii. Cinta terhadap ibadat yang ditentu oleh Allah
Bahan :
i. Buku teks
ii. Gambar
iii. Kad perkataan
iv. Kad Imbasan
Nilai :
i. Menjaga kebersihan diri dan rohani
ii. Menimbul rasa penting dalam kehidupan
Kemahiran :
a. Menguasai Isi Kandungan ( Kognitif )
i. Menerangkan secara ringkas kepentingan air dalam kehidupan
ii. menyatakan kepentingan mengangkat wuduk
b. Membina Kemahiran Saintifik, Berfikir Dan Strategi Berfikir
( Psikomotor )
i. Menerang dan menjelaskan tentang kepentingan air
dan kepentingan berwuduk
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Langkah
&
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P & P
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Permulaan/
Mencungkil idea
5(minit)
|
-Jenis air
- Kepentingan air
|
-Membuat kaitan dengan pengetahuan sedia ada murid dengan teknik menyoal
-Cungkil idea murid tentang kegunaan
air
|
-Murid memberi respon
|
Strategi/Teknik:
Penyoalan seluruh kelas menggunakan bahan maujud (sebotol air mineral)
|
Menstruktur/
Menstruktur semula
(12 minit)
|
- Anggota wuduk
-Perkara fardu dalam wuduk
-Penekanan kepada niat wuduk
|
- menujukkan gambar anggota wuduk
-membaca perkara berkaitan dengan anggota fardu semasa berwuduk
|
-murid memberi respon dengan membaca perkataan yang di sediakan
|
-gambar anggota wuduk
-menbaca potongan kad perkataan
|
Aplikasi Idea
(8 minit)
|
-tunjuk cara berwuduk
-suai gambar anggota wuduk dengan ayat dalam kumpulan
|
-aktiviti kumpulan
-suai gambar anggota wuduk engan perkataan
|
-murid memberi respon dengan menyusun gambar berpandukan arahan guru
|
Strategi:
-Perbincangan
-gerak kerja kumpulan
|
Refleksi/
Penutup
(5minit)
|
-Isi tempat kosong
|
-menyiap lambaran kerja yang diberi
|
-murid-murid berbincang untuk menjawab lambaran kerja
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) |
JAZAAKALLAHU KHAIRA USTAZ... BYK MEMBANTU SAYA MEMBINA RPH...
BalasPadam